2

När FK gör allt för att förvirra bort omgivningen.

Jag har gått omkring i en tro om att Försäkringskassan håller på att utreda kring att byta ut min sjukpenning mot sjukersätnning. Det har varit tungt att brottats med frågan kring detta. Jag har känt att jag mentalt inte är redo för steget att kalla mig "sjekpensionär" även om jag rent logiskt har insett att det är det enda rätta - egentligen. Men hoppet är starkt och det sista som överger, är det inte så? Jag har gått och väntat och väntat på besked från dem, för de skrev ju ett brev till mig daterat 27/10-17:
Tolkar du det som jag - att FK nu självmant utreder för att byta ut min sjukpenning mot sjukersättning? Det gjorde jag och min sambo och de övriga vi frågade. Men för säkerhets skull (jag har lärt mig att vara övertydlig gentemot FK) mailade jag hl och frågade om jag behövde göra något, en anmälan eller likande. Svaret var nej och även detta:
 
"Vi behöver inte någon redogörelse från dig i dagsläget utan invänta utlåtandet. Vi hörs därefter för att se vad som blir nästa steg."
 
FK meddelade alltså att de nu bara inväntade det läkarutlåtande min läkare skulle skriva. Jag behövde inte göra en anmälan eller skicka in mera underlag. Tiden gick. I mellandagarna fick jag ett brev från en annan enhet som inte fattat varför de fått in ett läkarutlåtande. Enheten och handläggaren var en annan än min ordinarie. Jag mailade tillbaka och meddelade vem som var min handläggare var och varför hon bett om att jag skulle skicka in ett låkarutlåtande. Fick till svar från min ordinarie handläggare idag. Innan du läser svaret, se tillbaka på brevet i bilden ovan. Svaret idag från min handläggare:
 
"Försäkringskassan begärde läkarutlåtande den 27 oktober 2017 skickat till Xxxxx Xxxxx (läk), Xxxxx Husläkarmottagning. Du behöver själv skicka in en ansökan om sjukersättning."
 
Plötsligt ska jag själv skicka in ansökan. Observera också att hon inte återkommit om någon information kring detta eller på annat upplyst mig om läget i undersökningen. Trots att hon skrev tidigare att vi ska höras inför nästa steg i processen. Kanske detta var processens nästa steg? När jag återien mailade för att få veta vad som då menades med hennes första brev (bilden) så får jag endast till svar:
 
"Vi kan försöka att byta ut sjukpenning mot sjukersättning för dig, då krävs ingen ansökan. Om du skulle få avslag på utbytet går beslutet inte att ompröva. Däremot om du själv ansöker om att byta ut sjukpenning mot sjukersättning behöver du skicka in en ansökan och då går det att ompröva beslutet om du skulle få avslag. Återkom till mig hur du vill göra."
 
Slut på kommunikationen med FK - hitills. Jag meddelade att jag ansöker själv men gav dem tips på att de bör se över hur de kommunicerar. Men som nu skadad av FK läser jag även mellan raderna i det hon skrivit och hur hon agerat tidigare gentmot mig. Hon har varit en bra handläggare, otrolig skillnad från de jag haft tidigare. Min analys av det oskrivna är:
 
1. Handläggaren har fått på fingrarna av enhetschefen som jagar sjuktal.
 2. FK kommer därför att avslå och nu tipsar hl fint om detta och vill bereda mig för att kunna överklaga öht. Vilket jag endast kan göra om jag söker själv.
 
Det är trist när ett tydligt brev informerar om att FK själva utreder om byte av sjukpenning till sjukersättning och sedan gör FK tydligeningenting - och det dessutom utan att informera mig som går i tron om att en utredning pågår. Varför? Är detta kommunikation? Rättssäkert?
Mitt tips därför är att allt som sägs och görs i samråd med FK ska dokumenteras och frågas om ständigt för att hålla sig uppdaterad i sina ärenden. FKs hemsida är under all kritik om man har syfte att följa sitt ärende, bara en bråkdel av allt som görs syns där. Endast deras beslut och när de vanliga läkarintygen kommit in syns. Allt annat registreras inte på sånt sätt att du kan se att de inkommit och behandlats av handläggaren. Otroligt dåligt anser jag och här finns en enormt utvecklingspotansial för FK. De kan titta på vårdguidens "Mina sidor "som börjar ta sig. Där ser jag numera läkarnas kommentarer, mina provresultat och allt som inkommer. Där kan jag följa min resa inom vården hyggligt. Hos FK är det en katastrof, jag har noll insyn under resans gång. Därför kan jag heller ej kommentera eller komplettera innan de beslutat eller "samtalat" med en FMR.
 
Jag skulle vilja ha full insyn i min journal hos FK online. Kan vården tillåta det ser jag inga svårigheter varför FK inte skulle kunna lösa det. Jag anser att vårdens uppgifter om mig är mer avslöjande än FKs rappakalja. Att FK skulle ge mig tillgång till min journal och de dokument handläggaren handhar i ärendet skulle göra min sak mer rättssäker. För som nu funkar INTE kommunikationen ut till de sjuka. FK verkar inte förstå hur otroligt otydliga, missvisande och fel de skriver i sin information till oss.
 
me/cfs #FKstress #jagsaknas #människanbakom Försäkringskassan Sjukförsäkring me/cfs sjukersättning sjukpenning

Kommentarer:

1 Bengt Olsson:

skriven

Hej,
mycket intressant läsning, förstår dig mycket väl. Hoppas på det bästa då.
Ja själv sjukskriven med sjukpening men en på vuxhab förslog skulle gå över sjukersättning men det inte lönt för mig som är ensam har redan låg ersättning blir den betydligt lägre.
Håller tummarna iaf

Svar: Hej och tack för att du läser. Och för att du alltid har ett sånt stort medkännande hjärta.Tack för tumhållning. Nu åkte ansökan iväg.
jagepippi.blogg.se

2 Anonym:

skriven

Hej!
Vad är det som händer!?, trodde inte det kunde bli värre med denna myndighet. Mina ärenden är nu hos förvaltningsrätten, valde att ta hjälp av EW i stället för facket. Tyvärr känns det som allt bara
blir svårare, ME är mera i ifrågasatt och förvaltningsrättens vänte blir tider längre och längre 1,5 år nu. Hoppas du orka att ts nya tag med ansökan kram Johanna

Svar: Hej,jag skickade precis iväg ansökan. 3 ggr fick jag försöka innan jag fick hjälp. Men äntligen så.

Vad FK däremot håller på med är för mig en gåta. Struligare myndighet får man leta efter. Så oproffsigt. Men det blir nog så när handläggaren såg behovet men sedan stoppades av en enhetschef som jagar sjuktal. Var sån tydlig skillnad i hennes sätt att tala till mig i mailen. EW är bra. Håller nu tummen för dig. Strandhäll fördömde att FK tar tid på sig vid OMP men hon "glömde" att det ännu längre i rätterna sedan och att OMP sällan ändrar sina utslag ändå så det är bara en bortkastad instans som kostar pengar form av löner o lokaler. Håller tummen för dig. Kram, Pippi
jagepippi.blogg.se

Kommentera här: