1

Motiveringar och den riktiga faktan bakom - som FK "glömde"

Jag blev lite inspirerad av en Twittertråd där en motivering från Försäkringskassan visades. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Förskräkta, förvånade, chockade. Det var ju så tydligt att FK inte har någon verklighetsförankring. Men gäller detta för alla? Jag har fått liknande. De jag sett på våra sjukforum likaså. Så vi kan nog ganska säkert säga att avslagsmotiveringarna är lika illa för alla. 
Jag slogs av hur alla dessa motiveringar får härja fritt utan att samhället får insyn i hur makabra motiveringarna faktiskt är. Hur dessa motiveringar genom sin utformning inte agerar för att rättsäkerheten ska finnas. Dessa motiveringar visar tydligt hur FK agerar. Ivern för att ge avslag gör att FK tydligt struntar i att beakta och väga in den fakta och de underlag de fått. De väljer hur de ska tolka läkarintygen de så gärna gnäller på - ofta felaktigt.
Motiveringarna kan verkligen sänka en människa när man står där och försökr förstå hur denna motivering kommit till. Man tar det som en personlig kränkning och sjunker in en vanmakt när man dessutom märker hur dåligt FK vill förklara dessa tokigheter. Oftast vill de inte ens bemöta dem, för FK har ju bedömt rätt. Oavsett. 
Jag vill genom att visa mina avslagsmotivering visa vad jag skickat in, hur detta hantertas av FK och vad det försatt mig i för situation. 
Så vill ni veta lite mer kring detta så återkom snart. Jag skriver efter ork och presenterar mina ärenden i nummer ordning. Börjar med mitt ärende #1. Det som kastade mig ut i helvetet som kallas utanförskapet eller utförsäkringen.
Jag har just nu godkänd sjukpenning. Men hur länge vet jag inte. FK fick ett nytt intyg i torsdags. Jag kan inte veta hur de väljer att bedöma - oavsett min verkliga oförmåga till arbete. Detta ärende som är mitt #8 påvisar även det hur en handläggare kan, genom sin bedömning i ett ärende, ändra hur ärenden innan visar sig varit felbedömda. Är detta rätt? Hur kan något som bedömts fel plötsligt ha blivit rätt? För att en annan hl tittat på ärendena. Inte för att faktan ändrat sig. 
 
Så om du orkar, följ med i min resa, åtta ärenden kan jag visa, åtta motiveringar. Tyvärr inte en unik resa. Många drabbas, varje dag. 
me/cfs #FKstress #jagsaknas #människanbakom Avslag Försäkringskassan Motivering Rättssäkerhet Twitter

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Min sista motivering jag fick var, du kan ju stå och gå!!! Har råkat ut för en helt galen FMR 3ggr. Motiveringen kommer ofta från dom och kopieras av handläggaren, så slipper alla ansvar kram

Svar: Wow, du kan säkert andas också? Eller tala en kort stund? Då kan du säkert bli telefonförsäljare enl FK....Förlåt, jag blir så less på deras totala oförmåga att förstå. Har du råkat ut för samma FMR 3 ggr? Låter sanslöst. Be om byte och ett andra utlåtande av en annan FMR. Enligt deras regler ska det gå att få, men de medger sällan det. Kram
jagepippi.blogg.se

Kommentera här: