0

När man jämför, ser man hur svår läsförståelsen är på Försäkringskassan.

Det jag skriver i detta inlägg blir mer ett kom-i-håg inlägg, men också en fingervisning om hur tolkningarna från FKs handläggare ställer till det. De verkar inte ens leta efter rätt fakta innan de ställer till det för den drabbade.
Jag har fått nys om ett styrdokument som FK använder för att beskriva arbetsförmåga mm och där de även har nivåsatt olika yrken. Jag arbetar ju som barnskötare i vanliga fall, ett arbete jag verkligen älskar men inte kan utföra nu pga sjukdom. Självklart ser jag att min uppfattning av mitt arbete inte stämmer överrens med FK och Afs i detalj, men det är en mindre sak i detta fall. Ett arbete är ju vad man gör det till. Det finns inga matriser för sånt.
Jag börjar med att lägga ut Försäkringskassans beskrivning av barnskötaryrket, allt för att visa att det jag fortsättningsvis skriver är något jag inte hittar på. Det går också att hitta hela skrivelsen här. Det nedan är den beskrivningen av yrket som barnskötare som finns. Lite missvisande och framförallt gammal och förlegad i sin syn och insikt i yrkesrollen. Men medveten om att inte alla har haft en lika bra arbetsplats som jag så låter jag detta bero. Men detta med ansvaret för barnen och att en barnskötare framställs här som någon som finns i bakgrunden, är felaktig enligt mig. 
 

Nästa ruta handlar om fysiska funktioner. Jag lägger till toleransrutan för samma område också. Jag har lagt in - med kursiv text - utdragen ur mitt läkarintyg efter varje funktionsbeskrivelse. Intressant jämförelse...
Att kunna stå och gå är av vikt - jag blir liggandes i 2 dygn efter 20 min promenad.
Tunga lyft - jag har svåra ryggsmärtor
Böja sig - gör jag det blir jag yr och kan ramla (över barnet)
"Täta infektioner under hela förra året. Fysiska symtom som värk i axlar och rygg. Mediciner hjälper inte. Svårt att hantera stress. Orkar inte gå på stressrehab och avslappning pga låg energinivå. Accepterad och väntar på kallelse neurorehab Stora Sköndal.” ”kan inte koncentrera sig på arbetsuppgifter alls och ta ansvaret för barnen. Minskad minne och initiativförmåga, sover mycket men aldrig utvilad. Slutade köra bil, gå och handla, svårigheter att promenera även - helt slut och har för mycket intryck, besvär med yrsel och huvudvärk och allt känns overkligt. Bara sover efteråt. Orkar inte med hemsysslor, t ex laga mat och sortera tvätt. Efter 20 min promenad med hunden helst slut och vilar i 2 dagar."

Bullrig miljö=mycket intryck - jag klarar inte mycket intryck, blir överbelastad (tilt) i hjärnan. Behöver vila
Tala så att andra förstår, hör - jag kan inte tänka klart, inte fatta meningar, behöver upprepningar
Ansvara för barnens säkerhet - kan inte koncentrera mig, inte ta ansvar, minskat minne o intitivförmåga
"Begränsad social umgänge - räcker inte med ork och energi, svår att förstå vad folk säger, glömmer ord och får inte ihop diskussioner. Kan inte läsa böcker längre., Även om pat läser 2 sidor - kan inte återberätta korrekt blir helt tom i huvud vid stress eller krav -kan inte tänka klart, fatta meningar, behöver flera upprepningar." "Klarar inte hushållsarbete alls, gråter, sover mycket, ingen ork och nedsatt initiativförmåga " ”kan inte koncentrera sig på arbetsuppgifter alls och ta ansvaret för barnen. Minskad minne och initiativförmåga, sover mycket men aldrig utvilad."
....

Då arbetet innebär tunga lyft krävs en god kroppsbalans - jag blir yr av alla intryck (ljud, ljus, rörelser)
Reaktionsförmåga - jag har ingen
Hela kroppen i rörelse - jag klarar inte detta mer än 20 min, sedan vila i 2 dygn
reaktionssnabbhet - kan inte processa fakta, behöver upprepningar. kan knappast anses snabbt.
"Begränsad social umgänge - räcker inte med ork och energi, svår att förstå vad folk säger, glömmer ord och får inte ihop diskussioner. Kan inte läsa böcker längre., Även om pat läser 2 sidor - kan inte återberätta korrekt blir helt tom i huvud vid stress eller krav -kan inte tänka klart, fatta meningar, behöver flera upprepningar." "Klarar inte hushållsarbete alls, gråter, sover mycket, ingen ork och nedsatt initiativförmåga " ”kan inte koncentrera sig på arbetsuppgifter alls och ta ansvaret för barnen. Minskad minne och initiativförmåga, sover mycket men aldrig utvilad." "svårigheter att promenera även - helt slut och har för mycket intryck, besvär med yrsel och huvudvärk och allt känns overkligt. Bara sover efteråt."

Vad är mellanmänskliga relationer???????
Förmåga att regler känslor och impulser - det kan jag inte, min tröskel är väldigt låg
Kommunikation är en väsentlig del. Muntligt uttrycka sig begripligt  - jag kan inte återberätta, komma ihåg
God iakttagelse och uppfattningsförmåga - kanske klarar att titta några minuter men fattar inte.
Förmåga att lyssa och förstå - förstå...jag har stora svårigheter med att processa fakta.
"Svårt att hantera stress. Orkar inte gå på stressrehab och avslappning pga låg energinivå. ””Trött, nedsatt ork och energi - vill göra saker men ingen ork. Gråter vid varje besök. Klarar inte att gå i affärer och andra allmänna platser - får för mycket intryck och huvudvärk och bli tömt på energi - ligger 2 dagar i sängen efteråt, Även helt slut dagen efter 30 min promenad med hunden. Ingen ork med hemsysslor kan inte tänka klart meningar, nedsatt koncentration.””kan inte koncentrera sig på arbetsuppgifter alls och ta ansvaret för barnen. Minskad minne och initiativförmåga, sover mycket men aldrig utvilad. Slutade köra bil, gå och handla, svårigheter att promenera även - helt slut och har för mycket intryck, besvär med yrsel och huvudvärk och allt känns overkligt. Bara sover efteråt. Orkar inte med hemsysslor, t ex laga mat och sortera tvätt. Efter 20 min promenad med hunden helst slut och vilar i 2 dagar. Måste välja en sak att göra under dagen - promenad el plocka ur diskmaskin, eller sortera tvätt mm. Begränsad social umgänge - räcker inte med ork och energi, svår att förstå vad folk säger, glömmer ord och får inte ihop diskussioner. Kan inte läsa böcker längre., Även om pat läser 2 sidor - kan inte återberätta korrekt blir helt tom i huvud vid stress eller krav -kan inte tänka klart, fatta meningar, behöver flera upprepningar. Lätt irriterad, kan bryta ihop för struntsaker. Känslosam och gråter ofta hemma. Kan inte se nyheterna."

Så, vad vill jag nu med allt detta? Jo om jag ser till mina egna begränsningar, såsom jag, mina läkare och andra inblandade bedömt dem så kan jag inte genomföra mitt arbete.Och det säger FK här själva - om de läste sin beskrivning av yrket. Men å andra sidan är då deras tolkningar av mina funktionsnedsättningar en annan sak. De kanske bedömer att de ryms under tolernasnivåerna som finns för mitt yrke. Eller så gör de som vanligt och anser att läkarintyget bara innehåller mina ord, att inget av detta är verifierat. Men de skriver själva, i några av deras beslut och "överväganden" att läkaren observerat mina nedsättningar. Så de verkar inte kunna bestämma sig och argumenterar på ett sådant sätt som passar deras syften. Och nu är syftet att få ner sjuktalen. På vilket sätt de bara kan. Och då får man tydligen påstå vad som helst. Som att den sjuke hittar på, att det är bara något jag säger för att få bli sjukskriven. De säger faktiskt åt mig att jag ljuger när inte mina ord är något värda i allt detta. För vilken läkare kan göra hembesök, se och observera. Försäkringskassan vill ju inte ens träffa oss på ett möte hos dem. Men en läkare ska kunna åka hem och se hur jag mår. Om jag talar sanning. Det räcker inte med att läkaren observerar att jag har ont, jag har hjärtklappningar, att jag är trött så att jag gråter av vanmakt, att jag inte kan koncentrera mig, återberätta det vi pratat om mm...Jag trodde nog att detta var observeringar. Men tydligen inte. För jag ljuger. Jag hittar på. Jag fantiserar. Allt för att få upp sjuktalen, för jag vill gå hemma och vantrivas. Jag tycker nog att Försäkringskassan borde börja omvärdera sina egna värderingar och sluta utgå från dem. För de är inte friska.
Jag kommer senare att visa att all denna jakt i sjunkande sjuktal resulterar i ökande, dolda, kostnader. Och det var ju kostnaderna regeringen ville åt. Så det finns mycket för dem att ta tag i. Börja med att genomskåda den ruttna myndigheten som heter Försäkringskassan.
 Så snälla Annika & Co, styrande regering. Om ni verkligen menar allvar med att kostnaderna ska ner i sjukförsäkringen, se över vad som gör att det kostar. Egentligen. En otroligt stor summa beror på Försäkringskassans dumhet och ovilja att förstå. 
Försäkringskassan kanske behöver en kurs i läsförståelse? Jag ser tydligt behovet. Gör det igår, Innan det drabbar samhället ännu mer.
 
 
 
 
 
 
me/cfs #människanbakom Ann-Marie Begler Annika Strandhäll Försäkringskassan Stupstocken SvMECFS en i statistiken hjärntrötthet hjärntvättad me/cfs

Kommentera här: