0

Strutfotboll, blodprov och andra saker

Jag funderade återigen på detta med att Försäkringskassan inte anser att jag är utredd, provad, testad, utmanad. Detta för att denna j-a sjukdom inte kan leverera ett resultat via röntgen eller via blodprov. Är det rättvist? Att bara de sjuka som har de vanliga bevisen är de som anses undersökta ordentligt? Tänk om det faktiskt finns andra sätt? För det finns det. Men man väljer att blunda. Eller köra strutfotboll.
Men det är inte bara Försäkrigskassan som spelar strutfotboll. Även läkare gör det. Idag pratade jag med en inhoppare för min läkare. Min ordinarie läkare var inte på plats utan jobbade på akuten idag. Så jag fick prata med hennes kollega. En läkare som anses vara kompetent. Men jag vet att denna läkare inte alltid lyssnar så bra och är ytterst stelbent och även hon kör sin strutfotboll. Hon fick äran att undersöka min son för ett tag sedan. Han har återkommande feberattacker, där tempen stiger upp till 40 grader inom ca 30 minuter. Han får endast denna höga feber och den håller i sig ett par dagar. Sedan blir han frisk. Dessa feberattacker kom med två veckors mellanrum. Det innebär ju att vi blev oroliga. Skolan blev orolig och det kändes som de inte riktigt trodde på oss.
Så vi uppsökte denna läkare. Hon undersökte honom och om och om igen berättade hon att denna förkylning berodde på att jag jobbade på förskola, att vi hade katt, att vi inte tvättade händerna... Och vi rättade henne - om och om igen - och påpekade att det INTE är förkylning. "Bara" hög feber med kramper mm. Men hon fortsatte i sitt spår och avfärdade oss.
Tur att skolan nu äntligen stod på vår sida och via skolläkaren fick vi komma till barnläkare som remitterade oss vidare till SöS, där det konstaterades att han led av något som heter periodisk feber. Och då bör man hålla koll på bl a mjälten som tydligen tar stryk. När vi förde upp periodisk feber för VC-läkaren så sa hon att något sådant inte finns. Fel!!!
Tänk att det är så här i vården. Idag ifrågasatte samma läkare både min Hypotyreos och alla de symptomer och antydde föraktfullt att de nog berodde på något annat. Sedan ifrågasatte hon varför jag har fryst mitt träningskort. Motions ska alla syssla med. Och när jag förklarade för henne att när man har ME så förvärras man om man anstränger sig både mentalt och fysiskt. Då ifrågasatte hon detta och frågade vem som sagt så. Var jobbade denna person. Vilken kompetens har denne?
Till slut insåg jag att denna läkare är hopplöst förlorad. Jag bad henne anteckna att jag vill bli kontaktad av min vanliga läkare. Hon har nämligen koll på min sjukdom...
Det var länge sedan jag blev så kränkt och ledsen över hur sjukvården funkar. Det är inte konstigt att människor blir sjukare om de läkare som anser sig själva vara duktiga, behandlar sina patienter så här.
Jag har tre typiska kvinnosjukdmar: Endometrios, Hypotyreos och ME/CFS. Den försnämnda kan bara kvinnor av naturliga skäl ha, och de andra två är klart överrepresenterade av kvinnor. Kanske finns grunden till allt ifrågasättande här. Kvinnosjukdom. Men visst borde samhället vara bättre upplyst? Men jag tror tyvärr inte det. Skenet bedrar och det synas ofta av oss drabbade.
I alla fall där jag sökt läkare har jag fått kämpa mig igenom ifrågasättande, kränkningar och blivit stämplad som hypokondriker. Tills vid en rutinundersökning det upptäcktes att jag hade Endometrios. Sedan något år senare fick jag även Levaxin för sköldkörteln och nu för ett tag sedan blev min utmattningssyndrom utbytt mot ME/CFS. Ingen av sjukdommarna är något jag önskat mig. Men jag har känt att min kropp mått dåligt. Så jag fick låta min själ må dåligt i mina möten med läkare.
Nu får jag fortfarande kämpa. Men nu står striden mot Försäkringskassan. Som kör sin strutfotboll. För er som inte testat strutfotboll - gör det. Superkul med det lilla, lilla begränsade synfältet. Men så tragiskt när myndigheter kör med denna taktik. Inte bra. Inte bra alls. Det sättet förvärrar människors mående. Både när otrevliga läkare kör den taktiken och när vår sk trygghet gör det.
Återigen blev jag tappad på blod. Och jag tänker inte prata med någon annan läkare än den jag har om mina svar på dessa. Inte helelr om något annat. Hon lyssnar i alla fall. Hon kränker mig inte. Hon kanske inte hjälper mig fullt ut, men med den erfarenheten jag har av läkare är det inte någon som behandlat mig bättre. På sitt sätt.
Så nu hoppas jag att strutfotboll slutar spelas av yrkesutövare såsom läkare eller Försäkringskassan. Det passar sig bättre på firmafesten eller kalaset med barnen.
Strutfotboll. Blodprov. Och så mycket annat.
Nu säger jag godnatt. Och imorgon är en ny dag.
Imorgon är det nog en bättre dag.
 
 
me/cfs #människanbakom Försäkringskassan Periodisk feber SvMECFS dålig läkare en i statistiken me/cfs strutfotboll

Kommentera här: