0

Mitt nya mål: öva på att tänka

Att tänka. En självklarhet för många.
Jag ska försöka öka skrivandet, för jag märker att jag får allt svårare att tänka klart meningar. Orken räcker liksom inte till och minnet sviktar. Vad var det jag började tänka på från början? Ofta hamnar jag i den frågeställningen. Hjärnan sägs ju vara läraktig och jag hoppas att jag genom skrivandet övar min trötta hjärna. 
Ibland utnyttjar jag min otroliga hjärntrötthet för att somna. Jag kanske misshandlar min hjärna då, men har kommit på att det oftast funkar väldigt bra att somna på det sättet. Hur gör jag för att utnyttja min hjärntrötthet? Jo jag spelar candy crunch i sängen på mobilen i mörkret. Man har 5 "liv" på sig att klara nivåerna. Jag brukar somna vid mitt 3e liv. Inte för att jag kunnat hålla på länge, utan för att all den rörelse det spelet utsätter mina ögon och min hjärna för, gör att jag somnar av utmattning.
Jag är så less på att jag får allt svårare att tänka och komma ihåg saker. Numera är det mer regel än undantag att jag glömmer mina mediciner, jag glömmer i stort sett allt jag tänkt skriva om, jag glömmer vilken dag det är, jag glömmer vad jag gjorde igår. Ibland funderar jag på om det är ett liv om man glömmer allt?
För glömmer jag mycket så lär jag mig inget, jag utvecklas inte. Jag blir ingen bra partner eller mamma. Jag blir ingen bra vän eller syster. För jag verkar ointresserad då jag glömmer, och jag kan inte vara stöd för de som behöver - för jag glömmer. Jag blir frustrerad av att jag glömmer. Då ökar det dåliga humöret och det är inte kul för någon. Jag störs enormt av min hjärntrötthet, och folk säger - den syns inte på dig ju! Exakt. Är man inte van att se en hjärntrött människa så förstår man inte att jag kan sitta och le och se "aktiv" ut, se precis normal ut på ytan. Men om man tittar noga så ser man att jag inte orkar hålla ögonkontakt, jag tittar oftast på en neutral punkt, jag deltar inte i samtalet, jag kanske har ätit upp och vill ha mer men vet inte hur jag gör för att få mer (ibland pekar jag bara på vattnet eller kaffet), jag kanske sitter och byter hand för besticken för jag "vet" inte hur jag gör och hjärnan slår loopar i tänkandet. Ibland känner jag mig som en fullkomlig idiot. Men jag vet att jag inte är det. 
Så jag ska ägna det här året till att försöka se om jag kan bättra min hjärntrötthet lite och öva upp att hålla tankar. Att skriva är ett bra sätt för mig att kunna gå tillbaka och utvärdera senare. Så ni som eventuellt läser min blogg kommer troligen nu se fler inlägg. Inläggen kanske inte alltid kommer att vara så välutvecklade eller konstruktiva, utan jag övar mig i att tänka och förmedla det.
Egentligen skulle jag vilja flytta ut till en öde ö i skärgården just nu. Helt ensam. Med massor av färdig mat i kyl och frys och bara få sitta på en klippa och filosofera. Jag tror att det skulle vara det absolut bästa för min trötta, trötta hjärna. Men livet erbjuder inte sånt. 
Nu ska jag försöka komma ihåg attskriva mer. Jag lovar inget, vi kan bara hoppas att jag kommer ihåg att öva.

Kommentera här: