2

motiveringar - Ärende #5

Ärendet gäller perioden 20161005-20161130.
Detta ärende är "intressant" ur en del olika perspektiv och resulterade i att jag ruttnade rejält och skickade in flera JOanmälningar. Dessa avslog naturligtvis av JO, trots alla omfattade fel av FK.
 
Men det mest intressanta är ändå det att detta ärende först avslogs av både FKs handläggare på det lokala kontoret och av Försäkringskassans omprövnad (OMP). Men jag skickade inte in det till FR utan väntade lite för att samla ihop fler ärenden, fler avslag, jag visste ju att de skulle komma.
När ärende #8 blev mirakulöst godkänt, och ärende #7 som låg hos OMP även godkändes utan insats från mig, så insåg jag att jag hade fler ärenden hos OMP som låg där med samma grunder. Det var ärende #5 (detta) och #6.  Men jag fick veta via mail att ärende #6 avskrivits då det omfattade samma tidsperiod som #7. Förvirrad? Snurrigt? Det tycker jag. Jag hänger inte med och det beror på att ärendena blev korta och konstiga pga att jag anmälde mig sjuk på en gång igen och FK avslog med nästan vändande post. Men ärende #6 var egentligen bara onödigt, men det visste vi inte vid anmälningstillfället. FK valde bara att göra det extremt kort i tiden, genom snabbt avslag, så det rymdes inom ett annat ärendes tidsperiod.
Men kort innebär detta att ärende #5 låg kvar hos OMP och jag mailade dem om att ändra. Fick till svar att de redan skickat ut beslutet (avslag) till mig. Ärende #6 hade allt då bakats in i ärende #7 och därmed godkänts. 
I ärende #5 fick jag påminna OMP om att de kan ändra deras beslut om avslag. Detta kan en myndighet göra innan ärendet lämnats över till domstolen och ärendet har fått nya information som kan ge grund för en ändring. Detta enligt förvaltninglagen 20§  (länk). Jag fick tjafsa lite med handläggaren på OMP som vägrade trots hänvisningen, men när jag kontakade enhetschefen på OMP så fick jag besked inom en dag att beslutet skulle ändras till ett godkännande. 
Jag vill nu att ni tittar på motiveringen till FKs avslag i ärendet ovan. Nedan bifogar jag en bild på hur FKs OMP motiverat att jag får godkänt, granska den och kom ihåg vad som står i avslagsmotiveringen.
Informationen och min oförmåga till arbete har varit konstant under tiden.  Förutom att ärende #8 blev godkänt. Och därför bedöms mina intyg gamla, förut underkända,  plötsligt duga. Informationen i intygen kan tydligen tolkas annorlunda. Att jag påbörjat rehab hos Stora Sköndal nu kan ju inte ha påverkat hur jag mådde då - för rehab hos Stora Sköndal är en rehab som lär mig att jag ska ha stol i dusche, ha eltandborste och sitta när jag borstar tänderna - allt för att spara på den lilla energi jag har. Den botar inte. Den får mig att leva med sjukdomen.
Är det då fel på intygen såsom FK hela tiden påstår? Verkligen?
Eller är det hur FK väljer att läsa och tolka?
Vad som förvånar mig med detta beslut är att det plötsligt står att jag varit sjukskriven sedan oktober 2016. Men jag har varit sjuskriven sedan 18 januari 2015. Var tog tiden före detta vägen? Varför vägs detta plötsligt inte in när det gjort det tidigare? Bara borta - så där... känns märkligt. Konstigt. Och ingen förklaring.
Jag bifogar även läkarintyget till detta ärende. Det läkarintyg som gav avslag både av handläggaren på FK och sedan OMP. För jag hade ingen arbetsförmåga och alla uppgifter i intygen bara var mina egna ord. Detta trots att läkaren som ni komemr att se bifogat utdrag ur den arbetsförmågeutredning jag gjorde och som FK dessutom har journalen ifrån. Är det mina ord? Hur kan de motivera som de gör? Och sedan dessutom vägra svara mig på detta när jag frågar om o om igen (därav en JOanmälan). De ska svara om det ska finnas någon rättssäkerhet. Hur ska jag annars kunna rätta fakta mm?
Jag ber om ursäkt att intygen blir många bilder, men min läkare skrev ett vanligt intyg, men hade även kompletterat med 2 sidor till för att få med mycket fakta. Fk kanske inte orkade läsa detta heller...?

Så jag tycker är värt att reflektera över är:
1. Varför ska jag behöva veta att hänvisa till Förvaltningslagen för att få en myndighet (OMP) att ändra ett beslut?
2. Varför ska jag behöva jaga enhetscheferna trots att jag hänvisar till lagen och en handläggare borde kunna ändra?
3. Hur kan ett beslut ändras - trots att infon är densamma?
4. Hur kan intygen tolkas på så olika sätt utan att de ändrats?
5. Varför fortsätter FK neka mig svar på hur de tolkar intygen, ge mig bevis på att de faktiskt läst intygen?
6. Varför nekar FK mig rättssäkerheten?

Detta ärende är nu alltså godkänt och jag har fått sjukpenninge retroaktivt från detta datum. Men jag har ärende #1-3 i Kammarrätten för prövning. Samma oförmåga till arbete, samma sjukdom även om vi trodde annorlunda i början (vanligt av läkare), samma nedsättningar... Jag har bara börjat på rehab på Stora Sköndal. Jag har nu lagt in bilder på mina intyg i ärendet#1. Bara för att man ska kunna jämföra. Och se hur motiveringen här i ärende #5 ger godkänt och att de tydligen nu sett att jag ex vilar/sover 2 dagar och att detta sätter ner arbetsförmågan. Varför gällde inte detta för arbetsförmågan redan i ärende #1?
 
me/cfs #FKstress #jagsaknas #människanbakom Arbetsförmågeutredning Försäkringskassans OMP Förvaltningsrätten me/cfs

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Så att dom godkänner är att du börjat på stora sköndal? Inte dina funktionsnedsättningar du haft du blev sjuk? Eller vad tror Du? När man läser din historia förstår man hur sjuk denna myndighet är. Och dom tillåts att fortsätta trakassera sjuka människor kram

Svar: Jag är övertygad om att Stora Sköndals rehab är det som gör att jag fick tillbaka sjukpenningen. Helt absurt. Men när läkaren där berättade för mig så sa hen att FK påpekat att de kommer att bedöma mig en tid efter rehaben som troligen arbetsför igen. Detta trots att läkaren berättade att det inte finns bot, ingen behandling som gör mig bättre osv. Att rehaben bara är till för mig att inte deppa ihop totalt, att den hjälper mig att hantera vardagen bättre (med att sitta mycket osv) och främst att lära mig respektera och acceptera sjukdomen. Så det har inget med mina funktionsnedsättningar att göra och hur de påverkar en arbetsförmåga. Det har inget att göra med vad som står i läkarintygen.
FK jagar sjuktal. Det är det. Och då hittar de på diverse orsaker till avslag och glömmer deras egna regler. Därför blir jag så arg när jag hör ministrar och ansvariga på FK hävda att läkarintygen är för dåliga, att rätt försäkring tillfaller rätt person osv osv. Detta är ren lögn om man ser till hur verkligheten fungerar.

Det mest tragiska är att min historia inte är unik. Läser om många liknande. Där FK bedömer utifrån fantasier. Något är så fel och det är vidrigt för det drabbar människor. För några siffror på ett papper. Sjuktalen.

Kram
jagepippi.blogg.se

2 Anonym:

skriven

Ja vidrigt. Det är en försäkring som går med vinst med 30 miljarder. En försäkring som alla betalar till även arbetsgivarna. Så försäkringen är underutnyttjad,överskottet tar man till att finansiera skattesänkningar höja barnbidrag mm. Detta är olagligt att ta premier från en försäkring till annat. Så anledningen med avslagen är att regeringen vill åt pengarna. Verkligen vidrigt kram

Svar: När man granskar baksidan av detta så är det som du säger - vidrigt. Kan bara hålla med. Har kraschdagar just nu, blir därför kort i orden då tyvärr ;-) Kram
jagepippi.blogg.se

Kommentera här: