0

En annan dag...

Jag känner mig helt frånvarande. Hjärnan har verkligen stängt av och jag funkar inte. Det finns fördelar och det finns nackdelar med detta. Jag känner att just nu är jag väldigt frustrerad över att inte funka, inte kunna göra något, inte kunna tänka ut något, inte avsluta något. Jag vet varför, men ändå kan jag fortfarande tro att imorgon fixar jag detta. Idag är det bara en tung dag.
Undrar när jag ska lära mig att jag inte kommer klara det imorgon heller. Att de vanliga göromålen jag avklarade som en dans förr - när jag var frisk - de är en megastor ansträngning idag. Och jag klarar inte att göra mer än någon sak i veckan. Resten av tiden får jag försöka klara det vardagliga, såsom att duscha, få något i magen (värmer oftast matrester, men det är tillräckligt), borsta tänderna, försöka komma ut en liten stund.
Jag avskyr verkligen mina väggar just nu. Jag kan dem. Jag är bara så less att se dem. Önskar att jag hade orken att sätta ny färg på dem bara, då skulle det kännas nytt för ett tag. Hade det varit förr hade jag inhandlat färgen och målat om på en helg. Nu är inte sånt att tänka på. Men ändå kan tanken komma...imorgon orkar jag det. Imorgon är en annan dag. Idag har jag det bara tungt.
Om och om igen går jag på denna vurpa, min tankevurpa. Om och om igen skäms jag och känner mig lat. Om och om igen hoppas jag ändå att jag orkar imorgon. 
Försöker jag göra något som kräver mer energi än jag kan avvara för tillfället så formligen rinner jag ihop till en blöt fläck. Kroppen värker, huvudet likaså. Jag får en grym värk vid ljumskar, halsen. Lymfkörtlarna svullnar och det ser ut som att jag har golfbollar vid öronen, under skinnet. Halsont och geggig, feberkänsla i ögonen och fötterna blir extra kalla.
Undrar när jag ska lära mig som är för mycket? Idag klarar jag som sagt att duscha, borsta tänderna, värma lite lunch och kanske göra någon syssla hemma. Tvättmaskin som ska startas eller diskmaskinen. Plocka undan i köket eller badrummet. Eller byta sängkläder. Eller sortera in ren tvätt.
De stora drömmarna om allt annat jag borde klara, de får jag ta en annan dag. Jag vill göra dem en annan dag. Jag vill klara dem en annan dag. Idag fixar jag det inte, men en annan dag...
 
me/cfs #människanbakom hjärndimma hjärntrötthet kroniskt utmattningssyndrom me/cfs utbränd utmattningssyndrom

Kommentera här: