2

Hösten är underbar och jag tänker banne mig njuta.

Alltmer gula löv faller ner från träden och andra träd börjar skifta i vackert orangerött. Luften är klar och härlig. Jag älskar verkligen hösten. Den ger mig ett lugn. Och i år hoppas jag att den även ger mig en viss återhämtning efter den sommar som varit, för bland annat sommarens hetta har gjort att jag mått riktigt dåligt och sjunkit i mitt mående.
Jag hoppas att mitt försämrade mående bara är tillfälligt. För om det fortsätter så här så blir jag otroligt ledsen och definitivt panikslagen. Jag vill kunna vara delaktig åtminstone lite med mina barn, min sambo och familj. Jag vill kunna göra något mer än spara med energin så att den räcker för att gå till toaletten eller försöka äta.
Att måla har varit ett löfte till mig själv. Jag började bra, men sedan rann det ut i sanden. Orken och inspirationen finns inte. Lusten finns. Men inte orken. Jag har försökt boosta mitt vitaminintag genom smoothies mm för att se om det skulle hjälpa, men jag ser dessvärre ingen effekt. Jag har sökt på nätet efter något som kan hjälpa, men inser att jag troligen testat det mesta redan - utan resultat. Undrar hur många kronor jag lagt på mitt hopp, på min vilja att bli bättre. Därför blir jag så ledsen när jag hör någon antyda att jag inte vill bli frisk, att jag behöver lite motivation, att jag inte testat allt. Jag har dock kommit till en viss lugn i detta sökande efter lösning, efter bot. Och numera försöker jag fokusera på att göra mig glad innifrån, att gilla mig lite mer än vanligt. Inget lätt då jag ofta faller igenom och verkligen hatar hur jag är just nu och hur jagupplever mig som en bromskloss eller en börda för min familj och mina nära. Det är en skön känsla att trots att inse att jag har rätt att njuta av livet på de sättjag kan, att jag kan söka lösningar hur jag angriper probelemn i mitt liv med en annan insikt - jag kan inte kontrollera allt. 
Jag har alltid varite en person som vill ha kontroll på allt. Troligen bottnar det i att jag aldrig känt stöd eller hjälp i mina tillvaro tiidgare och att släppa detta kontrollbehov som vuxit fram tidigare känns läskigt, men skönt. Har lång väg kvar och jag märker att min familj har anpassat sig till att jag alltid hade svar och lösningar till hands. Nu tvngar jag dem att tänka själva. Nyttigt för dem.
Men det läskigaste jag insett denna sommar/höst är att jag inte blir en sämre människa om jag vågar blotta hur sårbar jag är. Det blir mitt stora projekt framöver - att släppa kontrollbehovet och denna dumma "duktig-flicka-som-klarar-allt-och-lite-till-syndromet .
Därför min närvaro här blir varienande. Ibland behöver jag jobba med mig själv, ibland kommer jag behöva skriva av mig och ibland kanske jag bara expolderar av ilska över hur samhället behandlar oss som är sjuka. Jag är tacksam över er som läser, ni ger mig styrka.
Att jag nu dessutom ligger i tvist med Försäkringskassan igen, men nu i mitt sjukersättningsärende tär på mig också. Mycket energi går åt och turerna som FK bjuder upp till är helt hysteriskt galna. Jag komemr att blogga om dessa när allty lugnat ner sig och jag fattat vad de håller på med (om det går). För tom en härdad kvinna som jag fattar inget just nu. FK agerar verkligen helt galet i sin jakt på att "motivera" avslag. De frångår de flesta lagar och regler och agerar helt sanslöst. 
Men nu tänker jag njuta av den vackra Lönnen utanför mitt fönster. Jag tänker titta på löven som dansar i vinden. Kanske kommer orken och inspirationen att måla lote. Färgerna är så vackra. 
Vi hörs.
me/cfs #116omdagen #MillionMissing #me/cfs Försäkringskassan insikt sjukersättning sjukpenning

Kommentarer:

1 Annica:

skriven

Jag unnar dig att få njuta av hösten.❤️❤️❤️.
Hoppas du kan få energi av den klara luften,alla vackra färger och det lugn som jag tycker infinner sig efter denna varma sommar.
Du är väldigt modig som vågar visa din sårbarhet .
Det är riktigt styrka att våga visa sitt innersta.
Vi har alla rätt att må så bra det går trots sjukdomar och begränsningar som gör livet svårt och tufft att leva.
Jag håller alla tummar och tår jag har för dig så att du får rätt mot FK och kan få lite lugn och ro.
Så du kan få läka så långt det är möjligt utan stresspåslag och onödig oro som inte gör någon människa mer hel.
Skickar ljus och energi till dig så att du kan få måla och skapa när du orkar. Det ger ljus till själen att få skapa på olika sätt.
Var rädd om dig.
Tänker på dig.
❤️❤️❤️.
Du är fantastisk.
Kram från
Annica

Svar: Tack Annica. Jag njuter på nya sätt numera, även om humöret periodvis deppar ihop av vanmakten att inte vara som förr. Men jag kan ju inte styra över sjukdomen och då måste jag för både min skull och för omgivningens skull hitta sätt att behålla humöret. Tur att jag är lösningsinriktad och kan njuta av löven från min soffplats. Tusen tack för dina kloka och värmande ord. De är alltid välkomna och de är så kloka och lugnande. Tack. Kram.
jagepippi.blogg.se

2 Therese Åström:

skriven

Känner igen det du skriver om kontrollbehov. Jag har alltid haft det men tvingats släppa något på det pga ME:n. Det är omöjligt att ha koll på allt och man behöver ta hjälp. Det är en positiv sak som sjukdomen fört med sig. Mina målarsaker som jag köpte står fortfarande och väntar på att jag ska komma igång. Hoppas att min tavla jag planerat att måla blir klar i höst/vinter.

Håller tummarna att FK slutar strula så du får sjukersättning.

Svar: Tack Therese. Som du märker så klarar jag inte att vara så aktiv just nu. Hade hoppats på en vändning eller åtminstone stabilisering i måendet, men som sagt - kontrollen går inte att få där. Du är klok som väljer att se det positiva med sjukdomen, att den fått dig till att våga släppa lite på kontrollen. Jag brukar också tänka så där, ibland. Eller ganska ofta. Jag kan ju inte påverka sjukdomen så då ska den alla falla inte få ta mitt humör och min livsglädje. Gäller att hitta nya vägar, såsom att njuta av höstlöven från en skön soffa under filten istället för ute på promenad. Njuter kan man ju göra trots allt. Tack för dina ord. De stöttar mig och ger mig hopp.
jagepippi.blogg.se

Kommentera här: