0

När fakta är underordnat FKs (personliga) bedömningar brister rättssäkerheten.

Jag skrev igår om hur jag ständigt kämpar för att hålla mig flytande, att ha näsan över vattenytan. Självklart har min hjärna snurrat på i detta och tänkt på saker som lyfter och på saker som sänker.
Något som sänker är min, och tyvärr alldeles för många andras, kamp mot Försäkringskassan. Att aldrig få tillåtelse att landa i det kroppen och knoppen drabbats av. För vår energi ska gå till att om och om igen bevisa att det läkaren skrivit i intyget stämmer. Vi har ingen arbetsförmåga. 
Jag har ju tillfälligt fått rätt till min sjukpeng efter 1,5 års kamp. Där jag nu insett att all denna kamp om att bevisa för Försäkringskassan om läkarintygens riktighet är en kamp mycket i onödan. För i mitt senaste ärende som blev godkänt baseras även på mina tidigare intyg, mina tidigare utredningar mm. Jag har en handläggare på FK som gått igen detta. Hon tog lång tid på sig, grävde i varje hörn (även där hon inte ska gräva) och jag undrade skarpt vad hon höll på med. Men resultatet blev äntligen att jag fick godkänt. Och plötsligt fick jag även veta att tidigare intyg och utredningar visst dög som bevis - för det skriver nu Försäkringskassan som motiveringarna nu när de beslutat att jag får sjukpeng på de ärenden jag tidigare blev nekad. 
I allt detta inser jag nu att oavsett vad jag bevisar, vilken fakta jag och mina läkare lägger fram så spelar det ingen roll. Allt hänger på handläggarens förmåga att se detta, hur handläggaren bedömer. Alltså kan jag inse att det inte finns något rättsäkert i systemet med sjukförsäkringen. För det är inte faktan som avgör, det är handläggarens bedömning av faktan. Och vilken vilja handläggaren har att se faktan.
Jag trodde nu att jag skulle få vila lite, få avsluta (vinna) de ärendena som ligger i Förvaltningsrätten och sedan kunna fokusera på att få insikt i mi sjukdom och på så sätt eventuellt kunna åtminstone hantera min dagliga hygien. Vet att det låter ofräscht och märkligt. Men att bara ta en dusch idag tar min energi för dagen och måste jag göra något annat - ex svara FK, läkarbesök - så finns inte energin över till duschen. Alltså klarar jag inte ens min dagliga hygien idag. Bläääää.
Min förhoppning om vila och återhämtning slogs undan i måndags. Jag fick då via mail veta att min handläggare - hon som varit undersökande och gav mig sjukpenningen åter - hon kommer att sluta. Detta innebär att jag återigen får en ny handläggare. Hur denne kommer att bedöma vet jag inte. Om denne tänker se över mitt ärende igen vet jag inte. Helt plötsligt kan det beslut som nuvarande handläggare lagt ändras. Det har jag sett via våra sjukforum. Detta innebär att jag inte kan slappna av igen. Kommer jag få en handläggare som bedömer utifrån sin fördomar och begränsningar (men maskerade bakom flummiga motiveringar), eller blir bedömningarna utifrån fakta om hur min situation och oförmåga att arbeta?
Snabbt räknat så har jag under dessa 2,5 åren som sjukskriven nu haft 12 stycken handläggare, 3 olika enhetschefer som lagt sig i ärendet samt en sk samordnare som fläskat för ledningen med sina formuleringar. 12 stycken handläggare som alla slutat? På ett kontor? En bad jag byta, men resten bara försvann. Borde säga en hel del om arbetsmiljön på FK och att något är fel. Men detta ständiga bytande borgar inte heller för en rättvis och säker bedömning. Det borgar för snabba beslut utan faktakoll. För jag och vi andra drabbade räknar inte FKs FMR-läkare som faktakoll. De kostar FK bara en massa pengar. 
Så nu växer oron i mig och bidrar till att jag dras ner i sörjan. Vad för handläggare får jag nu? För min fakta, mina intyg och utredningar är underordnade handläggarens "bedömning". Och Annika Strandhäll slår sig för bröstet och glädjs över sjunkande sjuktal. Som bekostas av oss sjuka med FKs bedömningar utifrån personliga tolkningar, inte från fakta och forskning. Skäms på dig Strandhäll. Skäms på dig Begler och Brattlund. Skäms på er ni som tror att vi sjuka hittar på och behver "rätt" motivation. 
När fakta är underordnat FKs (personliga) bedömningar brister rättssäkerheten. Inget annat. Skrämmande.
 
me/cfs #FKstress #människanbakom Ann-Marie Begler Annika Strandhäll Försäkringskassan syd/ost Nacka Förvaltningsrätten Lars-Åke Brattlund Stupstocken

Kommentera här: