0

Dålig upplevelse av läkare - igen.

Igår var jag hos min primärvårdsläkare. Jag befinner mig just nu mellan två läkare på vårdcentralen och jag är nu glad att jag var sista gången hos denne läkare. Hon har varit förvånadsvärt enkel att ha att göra kring sjukintygen, men nu förstår jag varför hon velat ha min hjälp så mycket - hon kan/vill inte mycket.
Stora Sköndals läkare hade reagerat på att jag fick dras med en långvarig hosta, att jag har konstant förhöjda infektionsvärden i kroppen. Läkaren på StS remitterade till primärvården att de måste undersöka detta djupare. Jag blev således kallad till nytt läkarbesök, röntgen, en spirometriundersökning och slutligen ett uppföljande läkarbesök (det igår). 
Under denna tid har jag fått inhalera en spray som innehöll kortison. Trots att jag påpekat att jag är väldigt känslig för kortison och mår inget bra av det. Min kropp går ut i totalt stressläge med ihopbitna käkar, stress i kroppen, svårt att sova mm. Läkaren hade dessutom sagt att jag kunde få svamp i munnen av inhalatorns innehåll. Det fick jag inte - men jag fick svamp i underlivet. Jag kämpade på med sprayen då den faktiskt hjälpt mot hostan som gjort min tillvaro till ett mindre helvete. Lättad struntade jag i att jag blev alltmer stressad i kroppen och svampen växte. 
Efter några dagar struntade jag i sprayen, hostan återkom men stressen och svampen försvann. Återtog spayen. Hostan försvann, men stressen och svampen kom tillbaka. Ett tydligt mönster. Upprepade några gånger för att vara säker.
När jag tog upp detta med läkaren vägrade hon lyssna på detta och sa att sprayen bara verkar lokalt i lungorna. Jag hade fel. Min kropp kunde inte ha reagerar som den gjorde. Jag upprepade min känslighet för kortison och hon höjde rösten och sa att jag KUNDE INTE HA REAGERAT så som jag gjorde. Medicinen skulle verka lokalt i lungorna.
Jag insåg att jag avslutar detta samtal med läkaren snabbt för det kommer inte leda till någonting. Jag är så less på dessa läkare som inte lyssnar på sina patienter. Varför vill de arbeta som läkare?
Nu insåg jag återigen att jag återigen blivit utsatt för kortison helt i onödan. Att detta påverkat min hälsa till det sämre igen. Att jag återigen blivit kränkt av en läkare. Jag har åter fått upplevat en läkare som använt sitt kort "jag-kan-minsann-mer-om- din kropp-för-jag-är-läkare-så-jag-behöver-inte-lyssna-på-dig" med höjd röst.
Vad är det med sjukvården idag? Jag brukar försvara dem med att de är stressade men ibland kan tom jag erkänna att de verkar faktiskt varken ha kunskap, vilja eller ambitionen att hjälpa sina patienter. Lönen på kontot verkar vara det som driver många av dem. Inte att hjälpa. 
Ja, jag är bitter och ledsen. Under alla år med smärtor pga endometrios (30 år innan den upptäcktes), trötthet och viktuppgång pga Hypotyreos och felmedicinerad i ytterligare flertalet år har jag tappat förtroendet för att läkarna drivs av ett kall att hjälpa. De drivs mer av att blidka läkemedelsbolagen, att ha mest pengar på kontot och ha en inbillad ställning i samhället. 
Nu ska jag ringa StS och fråga om de kan rekommendera någon KUNNIG läkare. Jag har inte energin att hitta rätt vård. Blir fast i en nedåtgående spiral - sjunkande hälsa, sjunkande energinivå, dåliga läkarkontakter. Måste bryta detta. Vill ju bli bättre. Helst helt bra. Men realistiskt får jag inrikta mig på att bli bättre. Bara vården vill/kan hjälpa tll också.
me/cfs #människanbakom Endometrios Hypotyreos Läkarkontakt Stora Sköndals ME/CFS-mottagning dåligt bemötande av vården kortiosonintolerant me/cfs

Kommentera här: