1

Att bli överlämnad till vita lögner och medvetet undanhållen information.

Jag fascineras över detta med kommunikation och hur vi samarbetar och hjälper varandra. Eller inte. Och hur lätt det är att lura någon, eller helt enkelt inte tala om allt. 
Jag har ju fått en käftsmäll av Försäkringskassan, där de efter 365 dagar nu beslutade sig helt plötsligt att jag minsann var tillräckligt frisk för att jobba. De såg mina symptom och beklagade för de insåg att jag måste ha en jobbig situation. "Självklart" måste jag göra som de säger, men vägrar finna mig i denna felbehandling. Jag kan dock inte jobba, så när jag äntligen får tag på en handläggare på kundtjänst (min "egna" handläggare fanns inte på plats), så meddelar denna mig att om jag inte kan gå till jobbet som sagt i deras beslut, så ska jag anmäla mig som arbetssökande på AF för att skydda min SGI. Sagt och gjort. Detta gör jag den 25 feb. 
1 mars får jag ett nytt läkarintyg, jag är helt klart fortsatt sjuk enligt läkare mfl och kan inte jobba. Jag skickar in detta intyg samt ett läkarintyg från en specialistläkare. För det har min "egna" handläggare sagt. Då jag överklagar det felaktiga beslutet med indragen sjukpeng, så jag tror i min oupplysta värld att mitt ärende lever. Något annat har jag inte blivit upplyst om, men kanske borde ha förstått. OM jag kunde processa information och det lästa ordet. Men det kan jag inte. Det framgår tydligt av mitt läkarintyg.
Men jag är fortfarande inskriven hos AF. Alla är fundersamma och tycker detta är konstigt. Jag ringer ett par gånger till FK kundtjänst och vill reda ut detta med bl a VAB och SGIn. Talar med deras avdelningar för dessa områden. Förklarar mitt ärende från början, tar med allt, och att jag nu alltså är hänvisad till AF av dem och varför.  
Inte en gång nämner någon på FK att den 1 feb blev det nya regler. Att jag åter kan sjukanmäla mig utan "karensen" på 3 månder som tidigare. Det har bara pratats om den bortre gränsen, inget om denna nya regel. Så jag vet inte om den och då jag är minst sagt urusel på att processa fakta och information (pga sjukdommen) så hittar jag inte sånt. Vet ju inte ens om att jag kan söka den, att de ändrats. Och inte någon upplyser mig om min rätt att sjukskriva mig igen. Inte min egna handläggare på FK, inte SGI-experten på Försäkringskassan och inte heller personen jag pratatde länge med om vård av barn mm.
Inte heller Af säger något, men de kanske inte heller vet om detta? Inte heller a-kassan upplyser mig om detta. Men det hör inte till deras arbete kanske. Men det borde vara bra för dem att veta så att de slipper onödigt arbete. Men däremot borde det absolut höra till att man som anställd på FK upplyser en sjuk människa om det nya. Speciellt när denne ringer och är ledsen och förvivlad över sin situation och ber om hjälp så förtvivlat. Men inte då. De svarar endast exakt på mina frågor. Ger ingen extra upplysning.
Som när jag frågade om SGIn. Ja, jag skyddar den och allt är så rätt gjort. MEN vad de inte upplyser om, om man nu inte ställer frågan rätt ut, är att som inskriven på AF så åker ersättningen dock ner med ca ytterligare 75%. Det vill de inte säga. Om man inte vet att fråga. Och där straffar det sig att vara sjuk, för jag kan inte tänka i de banorna längre. Jag måste förlita mig på det någon säger till mig, jag måste lita på att de upplyser mig om mina rättigheter, likväl som mina skyldigheter. Har man som jag en total hjärndimma utan förmåga att processa och tänka efter (just då i stunden)  så blir jag straffad. För jag vet inte att ställa följdfrågor. Jag klarar inte detta! Jag måste ju fokusera på de frågor jag tidigare förberett, anteckna svaren på dessa och detta tar all min energi och fokus. Så att vara sjuk gör att man inte blir korrekt upplyst. Man blir drabbad.
Jag förutsatte att Försäkringskassan levde upp till deras uppdrag. Men jag misstog tyvärr mig. Jag undrar hur detta nu drabbar mig i längden. För det lär bara drabba mig, inte dem. Som vanligt. 
Detta är tyvärr bara ett exempel på hur viktig kommunikation är, att förstå vem man pratar med och denna tar till sig det man säger. Att anpassa samtalet så att man utvecklar detta. Att inse att upplysning kan leda till mindre lidande för den drabbade i nuläget och samhället i förlängningen. Det är inte farligt att försöka förstå att vi sjuka inte kan alla regler och behöver upplysning. Däremot är det farligt att medvetet inte upplysa. Om man nu är en social trygghet. Om man är stor ska man vara snäll. Inte köra med vita lögner och outtalade upplysningar. Man kan samtala och lösa uppgiften och bespara mycket lidande. Kommunikation är underbart när det fungerar. Men att medvetet inte tala om allt, när man blivit upplyst om ett problem, det är fegt, sjukt och felaktigt. Jag trodde bättre -  fel av mig - jag hoppades bättre av en myndighet som verkar för den sociala tryggheten. Fy skäms FK. Ni drabbar mig - om och om igen. Bara för att jag är sjuk.
me/cfs #människanbakom Arbetsförmedlingen Besvärlighetens baksida Bortre gränsen Försäkringskassan hjärndimma hjärntrötthet kroniskt utmattningssyndrom me/cfs utbränd utmattning

Kommentarer:

1 Piedra:

skriven

Det är så fult! Jag kommer aldrig att förstå varför man ska straffas för att man är sjuk.

Svar: Det kommer jag nog heller aldrig förstå. Tycker att man hjälper varandra genom livet - inte motarbetar.
jagepippi.blogg.se

Kommentera här: